May 8, 2014

Aku Ingin, Tidak

Aku ingin mengutarakan perasaanku dengan lagu
Yang dinyanyikan pengamen tua di ujung jalan itu
Bukan gubahan cinta yang mendayu-dayu
Atau joget dendang melayu

Aku ingin mengutarakan perasaanku dengan embun jatuh dari dedaunan
Bukan debur ombak di laut selatan
Atau bintang terpanggang di kejauhan

Aku ingin mengutarakan perasaanku dengan angin
Yang membelai rambutmu lembut
Bukan api yang berkobar liar
Atau hujan yang menghanyutkan kenangan

Aku ingin mengutarakan perasaanku dengan tawamu
Yang ringan, tulus dari lubuk hatimu
Bukan ratusan janji
Atau mencetak mimpi

Aku ingin mengutarakan perasaanku dengan bahasa bayi
Dengan sinar mentari yang menerobos celah di pagi hari
Dengan nyanyian malam yang bercerita tentang sunyi
Bukan sepi

Aku ingin mengutarakan perasaanku
Dengan senyum simpul di penghujung hari
Bukan puisi dengan rima yang bertubi-tubi
Dan pilihan kata yang buruk sekali

Aku ingin mengutarakan perasaanku
Dengan dialog dalam hati

Aku ingin
Mengutarakan perasaanku
Dengan jujur
Dan lembut
Tanpa mengutarakan perasaanku

No comments:

Post a Comment